Algemene voorwaarden
ALGEMENE VERKOOP -EN LEVERINGSVOORWAARDEN VAN VISSER HOOGELOON EN ALLE DAARAAN GELIEERDE
(RECHTS)PERSONEN
ARTIKEL 1 DEFINITIES
1.1. In onze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
a) Opdrachtnemer: Visser Hoogeloon B.V., Holding Visser Hoogeloon B.V., Visser Milieu B.V., Visser Beheer B.V., VHM
Beheer B.V., Wintermans Sierbestratingen B.V. en alle daaraan gelieerde (rechts)personen.
b) Opdrachtgever: iedere natuurlijk of rechtspersoon die zaken van Visser Hoogeloon afneemt of van hun diensten gebruik
maakt, dan wel diegene met wie Visser Hoogeloon een overeenkomst aangaat of aan wie Visser Hoogeloon een
aanbieding doet.
ARTIKEL 2 TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE VOORWAARDEN
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van iedere aanbieding van opdrachtnemer iedere
overeenkomst en levering betreffende alle werkzaamheden en daarmee verband houdende materialen tussen
opdrachtnemer en de opdrachtgever en alle handelingen ter uitvoering van een overeenkomst tussen opdrachtnemer en de
opdrachtgever.
2.2. Eventuele door de opdrachtgever gebruikte inkoop of andere voorwaarden zijn uitdrukkelijk niet van toepassing. Afwijkingen van
of aanvullingen op de algemene voorwaarden kunnen alleen schriftelijk worden overeengekomen.
ARTIKEL 3 OFFERTES EN TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN
3.1. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De in de offerte vermelde prijzen
zijn exclusief BTW, tenzij ander aangegeven.
3.2. Een overeenkomst komt slechts tot stand indien en voor zover opdrachtnemer een order schriftelijk aanvaardt of door
opdrachtnemer uitvoering aan een order wordt gegeven, in welk geval de overeenkomst mondeling tot stand komt.
ARTIKEL 4: LEVERTIJD
4.1. Het overeengekomen opleveringstijdstip is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De termijn
waarbinnen de goederen moeten worden geleverd of de uitvoering moet worden verricht vangt aan zodra de overeenkomst tot
stand is gekomen, alle voor de uitvoering noodzakelijke gegevens in bezit van Holding Visser Hoogeloon B.V. en Visser
Hoogeloon B.V. zijn en de opdrachtgever overigens ook aan zijn verplichting tot dat moment voldaan heeft.
4.2. Bij niet-tijdige oplevering dient de opdrachtgever, opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke termijn voor
nakoming te bieden.
4.3. Opdrachtnemer is in alle overige gevallen slechts aansprakelijk indien de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld,
waarbij de opdrachtgever Holding Visser Hoogeloon B.V. en Visser Hoogeloon B.V. een redelijke termijn moet gunnen om
alsnog aan zijn verplichten te voldoen.
4.4. Overschrijding van de levertijd, door welke oorzaak dan ook, geeft de opdrachtgever geen recht op niet nakomen van enig
jegens opdrachtnemer aangegane verplichting, noch op het al dan niet met rechtelijke machtiging verrichten of doen verrichten
van werkzaamheden ter uitvoering van de overeenkomst.
ARTIKEL 5: PRIJZEN EN PRIJSWIJZIGlNGEN
5.1. Het overeengekomen opleveringstijdstip is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De in de offerte vermelde
prijzen zijn exclusief BTW, hetzij de schriftelijke bevestiging van de order.
5.2. Indien na het sluiten van de overeenkomst lonen en/of prijzen en/of andere (kost)prijsbepalende factoren (zoals (niet uitsluitend)
brandstoffen, grondstoffen, materialen, (half)fabrikaten etc) een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd de
overeengekomen prijs te wijzigen.
5.3. Eventuele wachturen, die voor opdrachtnemer ontstaan als gevolg van de opdrachtgever c.q. derde te verrichten
werkzaamheden, zullen door opdrachtnemer in rekening worden gebracht.
5.4. Meerwerk en meerkosten dan in de overeenkomst voorzien zullen door opdrachtnemer in rekening worden gebracht, tenzij de
opdrachtgever bewijst dat deze aan de schuld van opdrachtnemer te wijten zijn.
ARTIKEL 6: VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER BIJ UITVOERING VAN HET WERK
6.1. Opdrachtgever levert vooraf een maximale inspanning om voor de sloop alle relevante informatie te verstrekken, ten behoeve
van het bepalen van de sloopaanpak en voor een reële prijsvorming voor de uitvoering van het sloopwerk.
6.2. Opdrachtgever is gehouden de plaats en het object waar de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd in zodanige staat te
brengen en te houden dat de werkzaamheden feitelijk en administratief en juridisch kunnen worden aangevangen en deze
kunnen worden voortgezet, één en ander ter beoordeling van opdrachtnemer.
6.3. De opdrachtgever verbindt zich er voor zorg te dragen, dat de werkzaamheden die niet tot de aan opdrachtnemer opgedragen
werkzaamheden behoren en door andere worden verricht, naar de eis van het werk zo tijdig zijn verricht, dat de uitvoering van
2/11
het werk dat is opgedragen aan opdrachtnemer geen vertraging ondervindt. Dat betekent dat werkzaamheden door derden tijdig
moeten worden verricht.
6.4. Opdrachtgever zal zorgen voor een leeg gebouw of locatie waarin of waarop de (sloop)werkzaamheden moeten worden
uitgevoerd, voldoende ruimte laten voor het parkeren van machines, de opslag, aan- en afvoer van bouwstoffen en/of containers,
zorgen voor diverse aansluitpunten voor eventuele hulpmiddelen zoals verlichting, gas, perslucht, waterleidingen en elektrische
machines.
6.5. De opdrachtgever zal er zorg voor dragen, dat de nodige elektriciteit, gas en water zonder vergoeding ter plaatse beschikbaar
zijn, zal zelf zorg dragen voor de kosten hiervan en dat alle wettelijke bepaalde en noodzakelijke veiligheidsmaatregelen en
voorzorgsmaatregelen in overleg met opdrachtnemer genomen zijn en gehandhaafd worden.
6.6. Opdrachtnemer zal voor het verticaal transport van materialen en gereedschappen kosteloos gebruik mogen maken van de op
het werk aanwezige lieren en bouwliften met bediening. Alle extra kosten, voortkomende uit het niet tijdig of niet behoorlijk
nakomen van bovengenoemde verplichtingen, komen ten laste van de opdrachtgever.
6.7. Opdrachtgever verplicht zich tot het tijdig afgeven van informatie omtrent de ondergrond (bodemgesteldheid en milieukwaliteit)
ten behoeve van de inschatting van opdrachtnemer om ter plaatse in de bodem te kunnen werken. Het object c.q. het terrein
dient door opdrachtgever voor aanvang van de werkzaamheden veegschoon en ontdaan van zaken – waaronder losse
inventaris en vloerbedekking – aan opdrachtnemer ter beschikking te worden gesteld.
6.8. Indien niet nader is bepaald waar de materialen, die krachtens uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst eigendom van
opdrachtgever blijven, moeten worden gedeponeerd, is dit de plaats van het werk waar deze materialen vrijkomen.
6.9. Indien in het door opdrachtgever opgestelde bestek of de omschrijving in de aanbieding of offerte waarnaar in de opdracht is
verwezen, de volgende punten en/of de daarbij behorende hoeveelheden, soorten, typen, grootten, wijzen van uitvoering en
plaats niet zijn opgenomen, behoren zij nimmer en kunnen nimmer geacht worden te behoren tot de opdracht:
a) grondwerk, bestratingswerk en andere voorbereidende werkzaamheden;
b) het verwijderen, gebruiken, behandelen of afvoeren van gevaarlijke stoffen of goederen waarvan gevaarlijke stoffen
onderdeel uitmaken inclusief verontreinigde grond, waaronder doch niet beperkt tot asbesthoudende materialen;
c) het verwijderen, gebruiken, behandelen of afvoeren van verontreinigde stoffen dan wel stoffen anderszins die tot een
aanzienlijke kostenverhoging leiden;
d) bemaling;
e) het trekken of inmeten van palen en/of damwandplanken, al dan niet tot een fundering behorende;
f) vooropname van belendende percelen;
g) stempelwerk dan wel stutten of aanbrengen van (bouwkundige en/of beschermende) voorzieningen aan belendende
percelen zoals dichtzetten en/of het treffen van maatregelen ter voorkoming van inwatering van belendende percelen;
h) aanbrengen hulpconstructies en (bouwkundige) voorzieningen dan wel beschermende maatregelen;
i) markeringen en maatvoering;
j) het uittanden van metselwerk;
k) (verkeers-)afzettingen en verzorging daarvan;
l) het verkrijgen en in stand houden van een (deugdelijke) ontsluiting van en naar het terrein c.q. object;
m) kosten en eventuele waarborgsommen alsmede precario verbonden aan de ingebruikneming en weer in de
oorspronkelijke staat terugbrengen van terrein van derden, die ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden
worden gebruikt;
n) asbestsanering/asbestverwijdering, en in het kader daarvan benodigde asbestinventarisatie, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk
anders is overeengekomen,;
o) geluid- en trillingsonderzoeken conform Bouwbesluit 2012;
p) (bodem)sanering
q) bodemonderzoeken en onderzoeken in het kader van de Flora- en faunawet;
r) aanvullende eisen gesteld door de gemeente na de sloopmelding;
s) parkeerkosten en eventuele legeskosten, precario en aanverwante kosten ten gevolge van vergunningsaanvragen;
t) beveiliging van het sloopterrein met inbegrip van de daarop aanwezige gebouwen en werken;
u) aanwezigheid van ondergrondse tanks;
v) het verwijderen van beplantingen, bosschages, bomen en eventuele andere begroeiing;
w) het demonteren van te hergebruiken zaken. Alle zaken die moeten worden hergebruikt, dienen vooraf door de
opdrachtgever te zijn gedemonteerd. Uitgangspunt is dat bij aanvang van de werkzaamheden alle aanwezige zaken
kunnen worden verwijderd en niet behoeven te worden hergebruikt;
x) advisering omtrent of, en zo ja, tot op welke hoogte verzekeringen en/of zekerheidstellingen verlangd worden dan wel
voorgeschreven of noodzakelijk zijn;
y) het afsluiten, althans verzekerd houden, van een brand/opstalverzekering, dan wel een CAR-verzekering dan wel enige
vergelijkbare verzekering;
z) zand- en grondaanvullingen;
aa) het slopen van eventueel aanwezige fundering, kelders en/of putten die niet tot de huidige bebouwing behoren;
3/11
bb) het aanbrengen/toepassen van grondkeringen, damwand en dergelijke;
cc) het plaatsen van collectieve veiligheidsmaatregelen, zoals steigerwerk, dakrandbeveiliging en stut- en stempelwerk.
Uitgangspunt is dat opdrachtgever hiervoor zorgdraagt;
dd) het treffen van maatregelen inzake stofbeheersing en maatregelen zoals stucloper en stofschotten;
ee) (sloop)werkzaamheden voor zover deze uitgevoerd dienen te worden met behulp van diamanthoudende gereedschappen
en/of apparatuur.
6.10. Opdrachtgever zorgt ervoor dat opdrachtnemer tijdig kan beschikking over:
a) de voor de opzet van de werkzaamheden benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en
beschikkingen), zo nodig in overleg met opdrachtnemer. Hiertoe behoren in ieder geval ook (sloop)meldingen en gegevens
in het kader van flora en fauna;
b) over het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
c) over alle aanwezige (bouwkundige) tekeningen en tekeningen waarop de ligging van eventuele kabels en leidingen
zichtbaar is;
d) over alle informatie waarover opdrachtgever beschikt, voor zover het ter beschikking stellen daarvan noodzakelijk is om
opdrachtnemer in staat te stellen het werk conform de overeenkomst te realiseren.
6.11. Opdrachtgever is gehouden in de tussenliggende periode na het verstrekken van de opdracht en voor de feitelijke uitvoering
daarvan, de door opdrachtgever te leveren materialen alsmede de onroerende goederen voor haar rekening en risico in dezelfde
staat als bij het aangaan van de opdracht te bewaren.
6.12. Indien en voor zover onder de opdracht werkzaamheden vallen die door omstandigheden die niet aan opdrachtnemer zijn toe
te rekenen binnen het kader van de betreffende opdracht niet uitvoerbaar zijn, is opdrachtgever de volledige overeengekomen
vergoeding aan opdrachtnemer verschuldigd en wordt deze vergoeding geenszins gekort en kan opdrachtnemer niet worden
aangesproken voor het vergoeden van de waarde van het materiaal, zo min als hij hiervoor opdrachtgever aansprakelijk kan
stellen.
6.13. Opdrachtgever zorgt voor een deskundige directievoering / projectbegeleiding gedurende de uitvoering van het sloopwerk.
Indien opdrachtgever niet een of meer personen wil aanwijzen om als directie/projectbegeleiding op te treden, is hij verplicht
hiervan vóór de uitvoering van het werk schriftelijk mededeling te doen aan opdrachtnemer. Indien door het niet aanwijzen of
niet vervangen van een of meer personen om als directie/projectbegeleiding op te treden meer van opdrachtnemer wordt
verlangd dan redelijkerwijs van hem kan worden gevergd, heeft hij recht op bijbetaling.
6.14. Bij het trekken van palen en/of damwandplanken zal in de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer een
precisering van de omstandigheden worden opgenomen, waaronder uitdrukkelijk maar niet uitsluitend begrepen het te trekken
materiaal dat als niet trekbaar moet worden beschouwd. Daar waar de overeenkomst daarin niet voorziet, komt eventueel te
trekken materiaal dat als niet trekbaar moet worden beschouwd voor rekening en risico van opdrachtnemer.
ARTIKEL 7: AANSPRAKELIJKHEID OPDRACHTGEVER
7.1. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de in zijn naam voorgeschreven werkwijzen en constructies. Daartoe behoort ook de
gesteldheid van de bodem, de invloed daarop alsook de opgedragen orders en werkinstructies in naam van de opdrachtgever.
7.2. Als er tijdens het verrichten van de werkzaamheden bouwstoffen of materialen worden gebruikt die toebehoren aan de
opdrachtgever of in zijn naam worden gebruikt, dan blijft de opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk. Ook als hier
schade of anderszins uit voortvloeit.
7.3. Zodra de geldigheid van de offerte in werking is getreden, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de gevolgen en naleving van
de wettelijke voorschriften. Dat geldt ook voor overheidsbeschikkingen. Deze aansprakelijkheid geldt niet als aannemelijk is dat
opdrachtnemer voor de dag van inwerkingtreding van de offerte op de hoogte kon zijn van het bovenstaande.
7.4. Als er schade aan het werk is ontstaan door toedoen van derden of zelf uitgevoerde werkzaamheden of leveringen, blijft de
opdrachtgever te allen tijde aansprakelijk voor de schade die hieruit voortvloeit.
7.5. Als na het ondertekenen van de overeenkomst blijkt dat de grond op de betreffende locatie verontreinigd is, is de opdrachtgever
aansprakelijk voor de kosten die gemoeid zijn met het eventuele herstel hiervan of de werkzaamheden die hieruit voortkomen.
7.6. Ontstane schades kunnen in geen enkel geval worden verrekend met het totaalbedrag van de overeenkomst.
ARTIKEL 8: VERPLICHTINGEN OPDRACHTNEMER
8.1. Opdrachtnemer heeft verplichtingen aangaande het correct uitvoeren van de werkzaamheden zoals deze zijn overeengekomen
in de overeenkomst. Dat betekent ook het uitvoeren van werkzaamheden waarbij eventuele schade aan goederen, milieu of
personen wordt vermeden en/of tot een minimum wordt beperkt. Opdrachtnemer is verplicht zich te houden aan de aanwijzingen
en orders die de opdrachtgever in dit verband verstrekt.
8.2. Opdrachtnemer zal eerst dan met de werkzaamheden aanvangen als alle voor de uitvoering noodzakelijke gegevens (waaronder
begrepen de benodigde vergunningen, goedkeuringen, beschikkingen en/of toewijzingen en in een voorkomend geval de
rapportage van een asbestinventarisatie) door hem ontvangen zijn.
8.3. Indien van toepassing, doet opdrachtnemer voorafgaand een (sloop)project of een andersoortige opdracht een onderzoek naar
de lokalisering van leidingen en kabels.
4/11
8.4. Daar waar asbestverwijdering geen onderdeel van de overeenkomst voor opdrachtnemer is en asbest wordt aangetroffen, zal
opdrachtnemer pas behoeven te starten met zijn werkzaamheden nadat uit de vrijgave onomstotelijk blijkt dat het asbest volledig
en op juiste wijze is gesaneerd.
8.5. Er mag verwacht worden dat opdrachtnemer op de hoogte is van eventuele wettelijke voorschriften en overheidsbeschikkingen,
aangaande de betreffende werkzaamheden, voor zover deze van toepassing zijn op de datum van de overeenkomst.
8.6. Het is opdrachtnemer verplicht om de opdrachtgever op de hoogte te brengen van eventuele imperfecties of onvolkomenheden
in de bouwconstructies, alsook fouten of onvolkomenheden die ontstaan bij het opstellen van werkwijzen of het geven van
instructies. Deze meldingsplicht heeft opdrachtnemer ook als het gaat om fouten of onvolkomenheden aangaande bouwstoffen
of materialen, aangedragen door de opdrachtgever en waarvan opdrachtnemer redelijkerwijs op de hoogte kon zijn of zou
kunnen weten.
8.7. Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever nimmer gehouden tot vergoeding van schade als gevolg van aanspraken van derden
jegens opdrachtgever, tenzij deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan zijn nalatigheid of
onvoorzichtigheid of dat van zijn personeel, zijn onderaannemers of zijn leveranciers.
8.8. De opdrachtnemer zorgt bij de uitvoering van de sloopwerkzaamheden voor zo min mogelijk (omgevings)hinder en
communiceert daarover indien nodig met opdrachtgever, omwonenden en andere belanghebbenden.
ARTIKEL 9: UITVOERINGSDUUR, UITSTEL VAN OPLEVERING EN SCHADEVERGOEDING WEGENS TE LATE
OPLEVERING
9.1. Indien de afgesproken termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkbare werkdagen, wordt onder
werkdag verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid
dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet
individuele vrije dag. Werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer daarop door
niet voor rekening van opdrachtnemer komende omstandigheden gedurende ten minste vijf uren, respectievelijk ten minste twee
uren, door het grootste deel van de arbeiders of machines niet kan worden gewerkt;
9.2. Als oplevering van het werk zou moeten geschieden op een dag die niet een werkdag is zoals omschreven in artikel 9.1, geldt
de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
9.3. Opdrachtnemer heeft recht op verlenging van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd indien door overmacht,
door voor rekening van de opdrachtgever komende omstandigheden, of door wijziging in de overeenkomst dan wel in de
voorwaarden van uitvoering, niet van opdrachtnemer kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn
wordt opgeleverd.
9.4. Bij overschrijding van de termijn waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is opdrachtnemer aan opdrachtgever geen
schadevergoeding verschuldigd dan wel kan korting wegens overschrijding van de contractuele uitvoeringsduur worden
verrekend, tenzij bij overeenkomst anders door partijen is overeengekomen.
9.5. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is,
dienen de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende schade en kosten door de opdrachtgever te worden vergoed;
ARTIKEL 10: LEVERING VAN ZAKEN
10.1. Levertijden – opleveringtijden daaronder verstaan – worden bij benadering vastgesteld. Levertijden worden niet beschouwd als
fatale termijnen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bij levering in afwijking van de levertijd is opdrachtnemer niet eerder
in verzuim dan na daartoe in gebreke te zijn gesteld. Bij niet tijdige levering dient opdrachtgever, de opdrachtnemer aldus in
gebreke te stellen. Een ingebrekestelling dient schriftelijk en met redenen omkleed te geschieden bij aangetekende post met
inachtneming van een termijn van tenminste 14 dagen.
10.2. Opdrachtgever staat er voor in dat de gekochte en door opdrachtnemer af te leveren zaken kunnen worden afgeleverd op de
overeengekomen plaats. Indien opdrachtnemer niet op adequate wijze op de plaats van aflevering kan komen, dient
opdrachtgever de daaruit voortvloeiende schade aan opdrachtnemer te vergoeden, behoudens in geval van overmacht aan de
zijde van opdrachtgever. De schade bestaat in elk geval uit door opdrachtnemer tevergeefs aangewende kosten,
vertragingsschade alsmede uit winstderving.
10.3. Ingeval vervoer plaatsvindt door een derde vrijwaart opdrachtgever de opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van de
vervoerder jegens opdrachtnemer, voortvloeiende uit en/of verband houdende met de overeenkomst tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever.
10.4. Vanaf de levering zijn de zaken geheel voor risico van opdrachtgever.
10.5. Met betrekking tot de staat van de door opdrachtnemer geleverde diensten en/of zaken komt opdrachtgever, niet zijnde een
consument, niet de rechten toe die de wet een consument uit dien hoofde geeft, zoals het recht ingevolge boek 7 Burgerlijk
Wetboek dat de zaak bij aflevering aan de overeenkomst beantwoordt. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is in dat geval
beperkt tot hetgeen voortvloeit uit deze algemene voorwaarden.
10.6. Indien opdrachtgever niet onverwijld nadat hij een gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken bij
opdrachtnemer ter zake schriftelijk heeft geprotesteerd, vervalt het recht op enige aanspraak.
5/11
ARTIKEL 11: OPNEMING, OPLEVERING EN GOEDKEURING
11.1. Zodra de werkzaamheden voltooid zijn, nodigt opdrachtnemer de opdrachtgever uit voor de opneming van de werkzaamheden
die samenhangen met het betreffende project. Deze opneming vindt plaats na de opleveringsdatum en wordt uitgevoerd door
de opdrachtgever, in het bijzijn van opdrachtnemer. De opneming is bedoeld om de werkzaamheden te controleren waarna er
geconstateerd kan worden dat opdrachtnemer de afgesproken werkzaamheden naar behoren heeft uitgevoerd en of er aan de
verplichtingen, zoals beschreven in de overeenkomst, is voldaan.
11.2. Na de opneming deelt de opdrachtgever zijn bevindingen en/of goedkeuring ter plaatse mee aan opdrachtnemer. Al dan niet
met vermelding van eventuele kleine gebreken, of grote gebreken waardoor de goedkeuring wordt uitgesteld. Bij goedkeuring
wordt de betreffende dag aangemerkt als waarop de goedkeuring is medegedeeld aan opdrachtnemer.
11.3. Als de opneming niet direct na de opleverdatum wordt uitgevoerd, dan heeft opdrachtnemer het recht om de opdrachtgever
middels een aangetekend schrijven van een nieuwe verzoek tot opneming te voorzien, binnen een gestelde termijn van 8 dagen.
Als de opdrachtgever geen gehoor geeft aan dit verzoek om opneming, dan moet het verrichte werk uiterlijk op de achtste dag
na dagtekening van het aangetekend schrijven worden goedgekeurd. Als de opdrachtgever wel gehoor geeft aan het verzoek
tot opneming, dan zijn de situaties als bedoeld in artikel 11.1 en 11.2 van toepassing.
11.4. Het project en de werkzaamheden, uitgevoerd door opdrachtnemer, dienen te zijn goedgekeurd voordat deze in gebruik worden
genomen. Indien de opdrachtgever de plaats waar de werkzaamheden zijn verricht weer in gebruik neemt, wordt de goedkeuring
geacht stilzwijgend te zijn verleend. De dag van ingebruikname (geheel of gedeeltelijk) mag worden aangemerkt als dag waarop
de goedkeuring heeft plaatsgevonden.
11.5. Minuscule gebreken die binnen de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld of uitgevoerd, zijn geen reden om de goedkeuring
uit te mogen stellen. Tenzij deze kleine gebreken een deugdelijk gebruik van de ruimte bemoeilijken.
11.6. Aangaande de heropneming na het uitstellen van de goedkeuring, zijn de bovenvermelde bepalingen van toepassing.
11.7. Na oplevering is opdrachtnemer uit alle aansprakelijkheid ontslagen voor eventuele gebreken ontslagen.
ARTIKEL 12: VROEGTIJDIGE BEËINDIGING VAN WERKZAAMHEDEN, SCHORSING EN OPZEGGING
12.1. De opdrachtgever heeft het recht om de werkzaamheden in zijn geheel, of gedeeltelijk te schorsen. Schade, die opdrachtnemer
oploopt bij het mogelijk treffen van voorzieningen door toedoen van de schorsing, worden als meerwerk verrekend in de factuur.
De opgelopen schade dient te worden vergoed aan opdrachtnemer.
12.2. Als er gedurende de schorsing schade ontstaat aan het werk dat is verricht door opdrachtnemer, dan is opdrachtnemer hiervoor
niet aansprakelijk. Tenzij opdrachtnemer dit schriftelijk en vooraf heeft medegedeeld aan de opdrachtgever.
12.3. Als de schorsing langer dan 14 dagen aanhoudt, dan is het opdrachtnemer toegestaan om de betaling voor de reeds uitgevoerde
werkzaamheden op te eisen. Daarbij wordt er rekening gehouden met bouwstoffen die reeds door opdrachtnemer zijn
aangekocht, maar nog niet zijn aangevoerd op de werkplek.
12.4. Als de schorsing langer dan 30 dagen aanhoudt, dan mag opdrachtnemer het project en de bijbehorende werkzaamheden in
onvoltooide staat beëindigen. De facturatie vindt plaats conform het volgende artikellid.
12.5. De opdrachtgever mag de overeenkomst op elk gewenst tijdstip (geheel of gedeeltelijk) opzeggen. Opdrachtnemer komt in dit
geval de aannemingssom plus de kosten die zijn gemaakt aangaande de beëindiging ten goede, minus de bespaarde kosten
aangaande het project. Opdrachtnemer draagt zorg voor een gespecificeerde eindfactuur welke de opdrachtgever moet voldoen
en verschuldigd is door de opzegging.
ARTIKEL 13: BOUWSTOFFEN EN BODEMSANERING
13.1. AlIe te verwerken bouwstoffen moeten van goede hoedanigheid zijn, geschikt zijn voor hun bestemming en voldoen aan de
gestelde eisen.
13.2. Opdrachtnemer stelt de opdrachtgever in de gelegenheid bouwstoffen te keuren. De keuring dient te geschieden bij de aankomst
hiervan op het werk (eventueel op overeengekomen monsters) of bij de eerste gelegenheid daarna, mits in dat laatste geval de
voortgang van het werk niet in gevaar komt. Opdrachtnemer is bevoegd bij de keuring aanwezig te zijn of zich te doen
vertegenwoordigen;
13.3. De opdrachtgever is bevoegd bouwstoffen door derden te laten onderzoeken. De daaraan verbonden kosten komen voor zijn
rekening, behalve in geval van afkeuring, in welke geval de kosten voor rekening van opdrachtnemer komen. Door de
opdrachtgever ter beschikking gestelde bouwstoffen worden geacht te zijn goedgekeurd;
13.4. Zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer kunnen ingeval van afkeuring van bouwstoffen vorderen dat een in onderling overleg
getrokken, door beiden gewaarmerkt verzegeld monster wordt bewaard;
13.5. De uit het werk komende bouwstoffen, waarvan de opdrachtgever heeft verklaard dat hij ze wenst te behouden, dienen door
hem van het werk te worden verwijderd. Alle andere bouwstoffen worden door opdrachtnemer afgevoerd.
13.6. Voor de aangevoerde bouwstoffen draagt de opdrachtgever het risico van verlies en/of beschadiging vanaf het moment waarop
zij op het werk zijn aangevoerd gedurende de tijd dat deze daar buiten de normale werktijden onder toezicht van de
opdrachtgever verblijven.
13.7. Indien bodemsanering tot de opdracht behoort, heeft opdrachtnemer enkel een inspanningsverplichting en geen
resultaatsverplichting.
6/11
13.8. Opdrachtgever verleent hierdoor een onherroepelijke volmacht aan opdrachtnemer om namens- en op kosten van
opdrachtgever een door opdrachtnemer aan te wijzen milieukundige opdracht te geven voor het uitvoeren van een (milieukundig)
onderzoek, in alle gevallen dat opdrachtnemer dat nuttig of nodig oordeelt.
ARTIKEL 14 RECYCLINGGRANULAAT
14.1. Onverminderd de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden geldt specifiek voor de levering van recyclinggranulaat
het volgende. Waar de bepalingen in dit artikel afwijken van de overige bepalingen in deze algemene voorwaarden gaan de
bepalingen in dit artikel in het geval van de (af)levering van recyclinggranulaat voor.
14.2. Indien de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer voorziet in de levering van recyclinggranulaat door
opdrachtnemer aan opdrachtgever wordt, tenzij anders overeengekomen, het recyclinggranulaat afgeleverd met een geldende
kwaliteitsverklaring voor het productcertificaat conform de op het moment van aflevering geldende Nationale
Beoordelingsrichtlijn BRL 2506 deel 2 (incl. eventuele wijzigingen en/of aanvullingen daarop).
14.3. Tenzij anders overeengekomen wordt het gewicht van de afgeleverde hoeveelheid recyclinggranulaat bepaald met behulp van
een door opdrachtnemer aan te wijzen weegtoestel dat voorzien is van een geldig ijkcertificaat. De op vorenstaande wijze
vastgestelde hoeveelheid is bindend.
14.4. Opdrachtnemer heeft het recht om tot maximaal 3% meer of minder af te leveren dan de door opdrachtgever bestelde
hoeveelheid recyclinggranulaat, met dien verstande dat opdrachtgever de daadwerkelijk afgeleverde hoeveelheid dient te
betalen.
14.5. Elke vracht recyclinggranulaat wordt vergezeld van een genummerde weegbon voorzien van een verwijzing naar de
kwaliteitsverklaring zoals bedoeld onder artikel 14.2.
14.6. Een bij aflevering door opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte weegbon als bedoeld onder artikel 14.5, vrachtbrief,
afleveringsbon of soortgelijk document wordt geacht de hoeveelheid van het af- geleverde recyclinggranulaat juist weer te geven,
tenzij opdrachtgever eventueel bezwaar hiertegen onverwijld (en uiterlijk binnen 3 kalenderdagen) na aflevering aan
opdrachtnemer meldt.
14.7. Opdrachtnemer kan alleen verantwoordelijk worden gehouden voor de staat van het recyclinggranulaat (waaronder begrepen
de fysische of milieuhygiënische kwaliteit) tot het moment van feitelijke aflevering, waaronder wordt verstaan:
a) ingeval recyclinggranulaat door opdrachtgever bij de inrichting van opdrachtnemer wordt afgehaald, vindt feitelijke
aflevering plaats door weging op het onder artikel 14.3 bedoelde weegtoestel;
b) indien recyclinggranulaat door opdrachtnemer op locatie van opdrachtgever wordt afgeleverd (met overhandiging van de
onder artikel 14.6 bedoelde weegbon, vrachtbrief, afleveringsbon of soortgelijk document), vindt feitelijke aflevering plaats
door het lossen van de vracht recyclinggranulaat bij opdrachtgever.
14.8. Alle risico’s ten aanzien van de staat, verlies, waardevermindering, diefstal etc. van het recyclinggranulaat gaan op voornoemd
moment van feitelijke aflevering over van de opdrachtnemer op de opdrachtgever.
14.9. Opdrachtgever kan na de feitelijke aflevering geen beroep meer doen op het feit dat de afgeleverde partij recyclinggranulaat
niet aan de overeenkomst zou beantwoorden en/of enige gebreken bevat, tenzij de opdrachtgever op de opdrachtnemer hiervan
terstond (en uiterlijk binnen 3 kalenderdagen) na de feitelijke aflevering schriftelijk in kennis stelt. Geschillen met betrekking tot
de fysische of milieuhygiënische kwaliteit van het recyclinggranulaat voorafgaand aan de feitelijke aflevering worden uitsluitend
beoordeeld op basis van de keuringsprocedures in de Nationale Beoordelingsrichtlijn BRL 2506 deel 2 (incl. eventuele
wijzigingen en/of aanvullingen daarop).
ARTIKEL 15: ASBEST
15.1. Indien het verwijderen van asbest of asbesthoudende materialen of zaken in de offerte is inbegrepen, zijn de bepalingen in dit
hoofdstuk van toepassing. Daar waar het verwijderen van asbest of asbesthoudende materialen of zaken niet in de offerte is
inbegrepen, zijn de bepalingen in dit hoofdstuk niet van toepassing.
15.2. Voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden wordt door de opdrachtgever een volledige asbestinventarisatie conform
het Arbeidsomstandighedenbesluit aan de opdrachtnemer ter beschikking gesteld.
15.3. Indien gedurende de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat een aanvullende asbestinventarisatie vereist is en/of andere
onderzoeken (bv. NEN2991/NEN5707) noodzakelijk zijn, komen de kosten daarvan voor rekening van de opdrachtgever.
15.4. Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de werkelijke situatie afwijkt van de door opdrachtgever ter beschikking
gestelde rapportage van de asbestinventarisatie (meer asbest aanwezig, nieuwe bronnen, onvoorzien asbest), komen de extra
kosten ten gevolge daarvan volledig voor rekening van de opdrachtgever. Opdrachtnemer is in geen enkel geval aansprakelijk
voor onder meer daardoor ontstane directe, indirecte, vertragings-, bedrijfs- of gevolgschade (waaronder verontreiniging).
15.5. Voor zover de rapportage van de asbestinventarisatie namens opdrachtnemer in opdracht van opdrachtgever is opgesteld en
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de werkelijke situatie daarvan afwijkt (meer asbest aanwezig, nieuwe bronnen,
onvoorzien asbest), is het bepaalde in artikel 15.4 van deze voorwaarden van overeenkomstige toepassing, met dien verstande
dat de kosten van de aanvullende asbestinventarisatie voor rekening van opdrachtnemer komen.
15.6. Bij het aantreffen van niet-geïnventariseerde asbestbronnen dient dit in opdracht van opdrachtgever aanvullend
geïnventariseerd te worden. De werkzaamheden worden pas dan hervat, wanneer de rapportage van de asbestinventarisatie
7/11
beschikbaar is, de vereiste werkvoorbereiding gepleegd is en er overeenstemming met de opdrachtgever bestaat over de
uitvoeringsvoorwaarden.
15.7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die opdrachtgever en/of derden lijden uit welke hoofde dan ook en die op
welke wijze dan ook verband houdt met een door of namens opdrachtnemer uitgevoerde asbestinventarisatie. Opdrachtgever
vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden ter zake.
15.8. Indien in de offerte het verwijderen van asbest of asbesthoudende materialen of zaken is begrepen en dit in de overeenkomst
uitdrukkelijk is aangegeven, is tevens in de opdracht inbegrepen de eindbeoordeling na afloop van de asbestsanering zoals
bedoeld in de asbestregelgeving, conform de NEN2990 (Lucht – Eindcontrole na asbestverwijdering). De kosten daarvoor komen
voor rekening van opdrachtnemer. Wanneer Opdrachtgever betrokken wenst te worden bij de keuze van het geaccrediteerde
laboratorium, dient dat voor aanvang van de werkzaamheden aan opdrachtnemer schriftelijk te worden medegedeeld.
15.9. De eindbeoordeling zoals bedoeld in artikel 15.8 is het bewijs dat de asbestverwijdering conform de opdracht is uitgevoerd en
daarmee wordt de opdrachtnemer door de opdrachtgever gevrijwaard voor eventuele asbestbronnen en asbestverontreinigingen
die worden aangetroffen na oplevering van het werk.
15.10. Opdrachtgever zorgt voor het informeren van gebruikers en/of bewoners over de geplande werkzaamheden.
15.11. Wachturen en stagnatiekosten als gevolg van het niet nakomen van afspraken door en verplichtingen van de opdrachtgever,
komen voor rekening van de opdrachtgever.
15.12. Voor de uitvoering van de saneringswerkzaamheden dient de betreffende ruimte door de opdrachtgever bezemschoon en
geheel ontruimd te zijn (gemaakt). Het te saneren pand/object dient vrij te zijn van los vuil, inventaris/meubilair en goed
bereikbaar voor de uit te voeren werkzaamheden.
15.13. De opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat het object/bouwwerk waaruit/waarvan de asbestverwijdering moet
plaatsvinden 5 meter rondom vrij is van begroeiingen en inventaris.
15.14. Niet verwijderbaar materiaal c.q. stallen of mestroosters dienen door de opdrachtgever afgedekt te worden met plastic folie/zeil.
15.15. Indien er achter de te saneren bronnen zich materialen bevinden die niet reinigbaar zijn (zoals isolatiematerialen) dan is het
verwijderen van deze materialen niet inbegrepen in de opdracht.
15.16. Eventuele aanvullende kosten vanwege het in de eindbeoordeling niet kunnen vrijgeven van bepaalde achterblijvende
(onder)delen van het bouwwerk/object (zoals gordingen/balklaag) zijn voor rekening van de opdrachtgever.
15.17. Bij het bouwen van een containment wordt een sterke plakband (duct tape) gebruikt. Hierdoor kan schade ontstaan aan behang,
schilder- en stucwerk. Opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor schade ten gevolge hiervan.
15.18. Niet inbegrepen is het wind- en waterdicht maken van het object/bouwwerk. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor
schade als gevolg van het niet (tijdig) wind- en waterdicht maken van het pand na de asbestverwijdering c.q.
sloopwerkzaamheden.
ARTIKEL 16: MEER- EN MINDERWERK
16.1. Wijzigingen door opdrachtgever in de uitvoering van het werk aangebracht geven opdrachtnemer aanspraak op bijbetaling,
indien van hem meer wordt verlangd dan redelijkerwijs van hem kan worden gevergd.
16.2. Voor zover er sprake is van meer- of minder werk vindt dit plaats:
a) Ingeval van wijzigingen in de overeenkomst, dan wel de voorwaarden van uitvoering;
b) ingeval van afwijking van de bedragen van de stelposten;
c) ingeval van afwijking van verrekenbare hoeveelheden;
16.3. Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minder werk het totaalbedrag van het meerwerk
overtreft, heeft opdrachtnemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen;
16.4. Wijzigingen in de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van de uitvoering zuilen schriftelijk worden overeengekomen. Het
gemis van een schriftelijke opdracht laat de aanspraken van opdrachtnemer op verrekening van meer en minder werk onverlet.
16.5. Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor:
a) het aanschaffen van bouwstoffen; of
b) het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan; of
c) het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en
welke door de opdrachtgever nader moeten worden ingevuld.
16.6. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft;
16.7. Bij de ten laste van iedere stelpost te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan opdrachtnemer berekende prijzen
respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%;
16.8. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan
in de aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten
laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de
stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee opdrachtnemer redelijkerwijs rekening heeft moeten houden;
16.9. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van
verwerking niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend;
8/11
16.10. Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om
het werk tot stand te brengen, zal verrekening plaatsvinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer of minder kosten.
ARTIKEL 17: VERSCHILLEN IN AFMETINGEN OF IN DE TOESTAND VAN BESTAANDE WERKEN EN TERREINEN
17.1. Indien de in de beschrijving van het werk vermelde afmetingen niet overeenkomen met die, voorkomende op de tekeningen, is
opdrachtnemer verplicht de voor hem geconstateerde afwijking ter kennis te brengen van opdrachtgever of de directie, opdat
deze, zo zij zulks nodig acht, kan besluiten dat de afmetingen op de tekening prevaleren boven de afmetingen in de beschrijving
van het werk. Een zodanig besluit van opdrachtgever of directie wordt als een bestekswijziging aangemerkt.
17.2. Indien de in het bestek aangegeven afmetingen niet overeenkomen met die, voorkomende in de werkelijkheid, is opdrachtnemer
verplicht de door hem geconstateerde afwijking ter kennis te brengen van opdrachtgever of de directie, teneinde met deze
overleg te plegen omtrent hetgeen moet geschieden om, gelet op de afwijking, het werk juist uit te voeren. De gebleken afwijking
geeft, afgezien van de verrekening van meer- en minder werk, welke uit het bestek mocht voortvloeien, de opdrachtnemer
aanspraak op bijbetaling, indien die afwijking van zodanige aard is, dat de gevolgen daarvan redelijkerwijs niet voor zijn rekening
dienen te komen.
17.3. Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de in
het bestek aangeduide toestand anderzijds geven, afgezien van de verrekening van meer en minder werk, welke uit het bestek
mocht voortvloeien, opdrachtnemer aanspraak op bijbetaling, indien die verschillen van zodanige aard zijn, dat de gevolgen
daarvan redelijkerwijs niet voor zijn rekening dienen te komen. Overigens draagt de opdrachtgever de verantwoordelijkheid voor
de juistheid van de door of namens hem verstrekte gegevens. Het in dit lid bepaalde is ook van toepassing indien in het bestek
geen toestand of gegevens zijn aangeduid, doch de tijdens de uitvoering blijkende toestand afwijkt van die welke opdrachtnemer
redelijkerwijs had mogen verwachten.
ARTIKEL 18 KOSTENVERHOGENDE OMSTANDIGHEDEN
18.1. Onder kostenverhogende omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen
van de overeenkomst geen rekening behoefde te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, die
opdrachtnemer niet kunnen worden toegerekend.
18.2. Indien kostenverhogende omstandigheden als bedoeld in het eerste lid intreden, heeft opdrachtnemer aanspraak op bijbetaling.
ARTIKEL 19: VERZEKERING
19.1. Opdrachtgever is gehouden tot de datum waarop opdrachtnemer de werkzaamheden heeft opgeleverd het object en overige
onroerende goederen alsmede de door opdrachtgever te leveren materialen voldoende te verzekeren dan wel verzekerd te
houden en op eerste verzoek de rechten uit de verzekeringsovereenkomst aan opdrachtnemer te verpanden, zulks ter zekerheid
van het bedrag dat opdrachtnemer uit hoofde van de overeenkomst te vorderen heeft of zal krijgen.
ARTIKEL 20: EIGENDOMSVOORBEHOUD
20.1. Alle door opdrachtnemer te leveren en geleverde zaken blijven het eigendom van opdrachtnemer totdat de opdrachtgever alle
navolgende verplichtingen uit alle met opdrachtnemer gesloten overeenkomsten is nagekomen. Dit omvat onder meer – maar
niet uitsluitend – de tegenprestatie(s) met betrekking tot het geleverde of te leveren zaak/zaken zelf en eventuele vorderingen
wegens niet nakoming door de koper van (een) koopovereenkomst(en) zoals de koopprijs, buitengerechtelijke kosten, rente,
boetes en enige andere vorderingen zoals genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW. Niettemin draagt de opdrachtgever vanaf het
moment van aanvoer op het werk het risico voor verlies of beschadiging der goederen, door welke oorzaak ook ontstaan en/of
voor schade door deze goederen veroorzaakt.
20.2. De opdrachtgever is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde producten met de nodige zorgvuldigheid en als
herkenbaar eigendom van opdrachtnemer te bewaren.
20.3. De opdrachtgever is niet gerechtigd om door opdrachtnemer afgeleverde zaken (zolang de eigendom daarvan niet is
overgegaan) te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen, behoudens voor zover die overdracht ter uitoefening van de
gebruikelijke bedrijfsactiviteiten van de opdrachtgever plaatsvindt. Bij overtreding hiervan wordt de koopsom direct (zonder dat
een nadere ingebrekestelling vereist is) ten volle opeisbaar.
20.4. Indien de opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen is opdrachtnemer
gerechtigd door hem afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust, bij de opdrachtgever of derden
die de zaak voor de opdrachtgever houden, weg te halen of weg te doen halen. De opdrachtgever zal medewerking verlenen
en opdrachtnemer te allen tijde vrije toegang verlenen tot haar terreinen en/of gebouwen ter inspectie van de producten en/of
ter uitoefening van de rechten van opdrachtnemer. Na terugneming zal de opdrachtgever worden gecrediteerd voor de
marktwaarde, welke in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs die de opdrachtgever met de opdrachtnemer was
overeengekomen, verminderd met de kosten die voor opdrachtnemer uit de terugneming voortvloeien.
9/11
ARTIKEL 21: BETALING
21.1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum aan opdrachtnemer tenzij schriftelijk anders wordt
overeengekomen.
21.2. Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere
ingebrekestelling of sommatie vereist is. De opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden zonder nadere
ingebrekestelling over het opeisbare bedrag de wettelijke handelsrente ex artikel 6:119a BW en een vertragingsrente
verschuldigd van 2 % per maand, waarbij een gedeelte van een maand geldt als een hele maand. Tevens zijn alle vorderingen
van opdrachtnemer op de opdrachtgever, uit welke hoofde dan ook, alsdan onmiddellijk volledig opeisbaar.
21.3. Opdrachtnemer heeft steeds het recht om zowel vóór als na de totstandkoming van de overeenkomst zekerheid voor betaling
c.q. vooruitbetaling te verlangen, onder opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer totdat
zekerheid verschaft is en/of de vooruitbetaling door opdrachtnemer is ontvangen. Onder zekerheid wordt in ieder geval verstaan
een op eerste verzoek van opdrachtnemer ten behoeve van hem te doen vestigen (stil) pandrecht op roerende zaken alsmede
op alle huidige en toekomstige vorderingen van de opdrachtgever op derden, zulks tot zekerheid van betaling van alle bestaande
en toekomstige vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, die ter zake van incassokosten, rente en boetes daaronder
begrepen. De opdrachtgever verklaart tot verpanding bevoegd te zijn. De opdrachtgever verleent hierdoor een onherroepelijke
volmacht aan opdrachtnemer om een (al dan niet bezitloos) pandrecht op alle goederen te vestigen namens opdrachtgever, ten
behoeve van opdrachtnemer.
21.4. Indien zekerheid/vooruitbetaling zou worden geweigerd, is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst onmiddellijk (zonder
inachtneming van een opzegtermijn) te beëindigen en is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor opdrachtnemer
voort(ge)vloei(en)de schade. Opdrachtnemer heeft het recht de door de opdrachtgever betaalde voorschotten te verrekenen
met openstaande facturen, ongeacht of het voorschot betrekking heeft op dezelfde of een andere overeenkomst dan die waarop
de openstaande factuur betrekking heeft.
21.5. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de afnemer zullen de verplichtingen van de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar zijn.
21.6. Betaling dient plaats te vinden zonder korting of verrekening. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter
afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde renten en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het
langst openstaan, zelfs al vermeldt de wederpartij, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
21.7. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is met het nakomen van één of meer van zijn (betalings)verplichtingen is hij
verplicht de werkelijke buitengerechtelijke en gerechtelijke (incasso)kosten volledig te vergoeden.
ARTIKEL 22: AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
22.1. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor een tekortkoming in het geval de tekortkoming is veroorzaakt door opzet of bewuste
roekeloosheid aan de zijde opdrachtnemer dan wel doordat opdrachtnemer onjuist heeft gehandeld en haar dit in ernstige mate
is te verwijten. Opdrachtnemer aanvaardt voor de uitvoering van het werk geen verdere aansprakelijkheid.
22.2. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk indien de opdrachtgever de door opdrachtnemer en/of de door haar ingeschakelde
derden gegeven adviezen en/of instructies niet, niet volledig en/of niet naar behoren heeft opgevolgd, ongeacht waarop de
aansprakelijkheid gebaseerd wordt.
22.3. Opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor schade indien de opdrachtgever zich tegen die schade heeft verzekerd dan wel
zich redelijkerwijs had kunnen verzekeren, ongeacht waarop de aansprakelijkheid gebaseerd wordt. De opdrachtgever vrijwaart
opdrachtnemer voor aanspraken van verzekeraars en andere derden dienaangaande. Regres of subrogatie is uitgesloten.
22.4. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder, doch niet uitsluitend, gederfde winst, gemiste
besparingen, immateriële schade, bedrijf- of milieuschade, gezondheidsschade of schade aan derden, ongeacht waarop de
aansprakelijkheid gebaseerd wordt.
22.5. Indien en voor zover er, ondanks het gestelde in dit artikel, enige aansprakelijkheid zou rusten op opdrachtnemer, is deze
aansprakelijkheid van opdrachtnemer bij schade aan producten beperkt tot de herstel- en vervangingskosten tot maximaal de
hoofdsom zoals deze op de desbetreffende factuur staat vermeld, althans tot dat gedeelte van de factuur waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft. Bij schade aan personen en in alle eventuele overige gevallen is de aansprakelijkheid van
opdrachtnemer, ongeacht de grondslag en uit welke hoofde dan ook, beperkt tot het door opdrachtnemer in verband met de
betreffende overeenkomst in rekening gebrachte bedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft. Indien en voor zover deze beperking geen stand houdt is de aansprakelijkheid van
opdrachtnemer in ieder geval te allen tijde beperkt tot de uitkering waarop de door opdrachtnemer gesloten
aansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat opdrachtnemer onder die verzekering
draagt. Indien en voor zover om welke reden dan ook geen of onvoldoende uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht
plaatsvinden, is de totale aansprakelijkheid, ongeacht de grondslag en uit welke hoofde dan ook (inclusief kosten als gevolg van
eventuele verplichtingen tot ongedaanmaking), te allen tijde beperkt tot een maximum (voor alle gevallen samen, indien het er
meerdere zijn) van € 100.000,00 (zegge: honderdduizend euro).
22.6. Indien opdrachtnemer terzake van enige schade, door derden mocht worden aansprakelijk gesteld, zal de opdrachtgever hem
te dezer zake volledig vrijwaren en hem alles vergoeden wat hij aan derden uit dien hoofde zou moeten voldoen. Indien de
10/11
opdrachtgever terzake wordt aangesproken door welke derde dan ook is regres op opdrachtnemer uitgesloten, behoudens in
het geval van opzet, of de grove schuld van opdrachtnemer, of haar leidinggevend personeel.
22.7. De uitsluiting, subsidiair beperking van de aansprakelijkheid zoals in deze leverings- en uitvoeringsvoorwaarden gesteld, geldt
onverschillig of de schade is veroorzaakt door personen in dienst van opdrachtnemer of door andere personen, dan wel door
goederen, die bij uitvoering van het werk zijn gebruikt, of daarmee in verband stonden en onverschillig of de bedoelde personen
of goederen aan opdrachtnemer waren toevertrouwd of niet.
22.8. Wanneer bij de reinigen van objecten sprake is van het (doen) afvoeren van afval, puin, restanten van goederen, draagt
opdrachtnemer hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid, tenzij uitdrukkelijk overeengekomen. De opdrachtgever is
verantwoordelijk voor het (doen) afvoeren, opslaan en/of het verwerken van al het afval. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk in
enige zin hiervoor.
ARTIKEL 23: OVERMACHT
23.1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien een tekortkoming het gevolg is van overmacht. Gedurende de periode waarin sprake
is van overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode, waarin door overmacht de
nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is, langer duurt dan 3 maanden, of bij een reeds direct kenbare
blijvende overmacht, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te beëindigen, zonder dat
opdrachtnemer daarvoor aan de opdrachtgever enige (schade)vergoeding verschuldigd is.
23.2. Onder het begrip ‘overmacht’ als bedoeld in dit artikel wordt in ieder geval verstaan, elke van de wil van opdrachtnemer
onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van hun verplichtingen jegens de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk
wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid van opdrachtnemer kan worden verlangd,
ongeacht of die omstandigheid (ook van economische aard) ten tijde van het sluiten van de overeenkomst te voorzien was zoals,
doch niet uitsluitend, ernstige storing in het bedrijf, noodgedwongen inkrimping van de productie, stakingen en uitsluitingen, zowel
bij opdrachtnemer als bij toeleveringsbedrijven, oorlog, vijandelijkheden, staat van beleg, mobilisatie, hetzij in Nederland hetzij in
enig ander land waar eventuele vestigingen van opdrachtnemer of van toeleveringsbedrijven zijn gevestigd, vertragingen in het
transport of vertraagde of foutieve levering van producten of materialen of onderdelen door derden waaronder begrepen
leveranciers van opdrachtnemer, extreme weersomstandigheden, brand, overheidsmaatregelen, pandemie of epidemie dan wel
een tekortkoming in de nakoming door een door opdrachtnemer ingeschakelde derde of vervoerder.
23.3. De omstandigheid dat de opdrachtgever niet of niet tijdig beschikt over vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of
toestemmingen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer, komt voor rekening van de
opdrachtgever en kwalificeert niet als overmacht zijdens de opdrachtgever. Deze omstandigheid levert bovendien geen grond op
voor beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever.
23.4. Indien opdrachtnemer bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk
aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is
de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
23.5. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht om zich op overmacht te beroepen, ook indien de overmacht veroorzakende situatie
intreedt nadat opdrachtnemer aan haar verplichtingen had moeten voldoen of (gedeeltelijk) heeft voldaan.
ARTIKEL 24: OPSCHORTING EN BEËINDIGING
23.6. De opdrachtgever wordt geacht zonder voorafgaande ingebrekestelling in verzuim te zijn indien deze enige verplichting uit de
overeenkomst jegens opdrachtnemer niet, niet tijdig, niet geheel of niet deugdelijk nakomt of dreigt na te komen. Alsdan is
opdrachtnemer gerechtigd om haar verplichtingen jegens de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk op te schorten, ongeacht of
deze (dreigende) tekortkoming al dan niet aan de opdrachtgever toe te rekenen is. In een dergelijk geval is de opdrachtgever
verplicht om alle door opdrachtnemer als gevolg daarvan te lijden schade, waaronder doch niet uitsluitend de gederfde winst en
kosten, te vergoeden. Indien opdrachtnemer op grond van de haar op dat moment bekend zijnde omstandigheden in redelijkheid
heeft gemeend haar verplichtingen te mogen opschorten, is opdrachtnemer niet verplicht tot enige schadevergoeding aan de
opdrachtgever, indien achteraf bekend mocht worden dat het beroep van opdrachtnemer op opschorting niet terecht of
rechtsgeldig is geweest.
23.7. In geval van verzuim van de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding, en
onverminderd de haar toekomende rechten, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen door een daartoe gerichte
schriftelijke mededeling aan de opdrachtgever en/of het door de opdrachtgever eventueel aan opdrachtnemer verschuldigd bedrag
terstond in zijn geheel en onmiddellijk op te eisen en/of het eigendomsvoorbehoud in te roepen. De opdrachtgever is aansprakelijk
voor de door opdrachtnemer alsdan gelede schade, onder meer bestaande uit de gederfde winst en kosten.
23.8. Indien en zodra de opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag daartoe is ingediend, surséance van
betaling aanvraagt dan wel inzake de opdrachtgever een aanvraag is ingediend met betrekking tot vergelijkbare procedures als
genoemd in Bijlage A en B bij de Verordening (EG) Nr. 1346/2000 van de Europese Raad van 29 mei 2000, of door beslaglegging,
onder curatelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over haar vermogen of delen daarvan verliest, heeft
opdrachtnemer het recht de overeenkomst te beëindigen zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling
11/11
zal zijn vereist, tenzij de curator of de bewindvoerder de uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als boedelschuld
erkent.
23.9. Indien zich omstandigheden voordoen met betrekking tot personen en/of materialen waarvan opdrachtnemer bij de uitvoering van
de overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk
dan wel dermate bezwaarlijk en/of oneven redelijk kostbaar wordt, dat naleving van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan
worden gevergd, is opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden.
23.10. Indien opdrachtnemer tot gehele of gedeeltelijke opschorting of beëindiging van de overeenkomst overgaat op grond van dit artikel,
is zij op geen enkele wijze gehouden tot enige vergoeding aan de opdrachtgever, hoe ook genaamd.
23.11. Onverminderd de overige hem toekomende rechten wordt opdrachtnemer onherroepelijk door de opdrachtgever gemachtigd om,
indien deze aan roerend of onroerend goed zijn gemonteerd, te demonteren en terug te nemen.
ARTIKEL 25: SLOTEBEPALINGEN
24.1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig, nietig of onuitvoerbaar mocht zijn c.q. verklaard mocht worden
of worden vernietigd, laat dat de geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverlet. In plaats van
het vernietigde deel geldt alsdan overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:42 BW als overeengekomen, hetgeen partijen
overeengekomen zouden zijn indien zij de nietigheid, vernietigbaarheid of onuitvoerbaarheid gekend zouden hebben. Hetzelfde
geldt indien en voor zover zou blijken dat bepaalde niet-Nederlandse wet- en/of regelgeving van toepassing is op c.q. van invloed
is op de uitwerking van deze voorwaarden en dit nadelig is voor opdrachtnemer.
24.2. Uitsluitend Nederlands recht is van toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen waaronder het Weens Koopverdrag zijn
uitgesloten.
24.3. Alle eventuele geschillen tussen partijen, die al dan niet betrekking hebben op deze algemene voorwaarden, een overeenkomst
of die uit een overeenkomst (en al hetgeen daarmee verband houdt) voortkomen, met inbegrip van situaties die door slechts één
van de partijen wordt beschouwd als een geschil en geschillen over het bestaan en de geldigheid van deze voorwaarden en/of
een overeenkomst, zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd,
te weten de rechtbank Oost-Brabant. Onverminderd het bepaalde in dit artikel is opdrachtnemer voorts bevoegd om zich, in het
geval van een grensoverschrijdende incasso, te richten tot een andere ter zake bevoegde Nederlandse rechter.